Obec Vlčnov
rozšířené vyhledávání

26.4.2014 - Na kole vinohrady

Cyklisté na Slovácku opět vyrazili mezi vinohrady

Slovácký deník, 27.4.2014

Slovácko /REPORTÁŽ/ – Ani aprílové rozmary počasí letos neodradily desítky cyklistů doslova z celého světa, aby nevyrazili na tradiční putování vinohrady Uherskohradišťska. Naštěstí.

Totiž ještě krátce po sobotní deváté hodině, když jsem vyjížděl za deště na hradišťské náměstí, jsem se obával, abych tam náhodou nepostával s kolem zcela sám a opuštěný. Jak se však vzápětí ukázalo, velice hrubě jsem podcenil náturu cyklistického národa.

„Neviem, čo by sa muselo stať, aby sme sa nezúčastnili. Je to naša tradičná akcia," sdělují mi dva promoklí cyklisté poblíž stánku s registrací. A vzápětí mi prozrazují, že přijeli ze slovenské Staré Turé a tachometr jim už nyní ukazuje ujetých 46 kilometrů.Přes tři stovky cyklistů vyrazilo i přes nepřízeň počasí na sobotní akci Na kolech vinohrady.

„Chodívá nás asi desať, no na Turé bol dnes skutočne prudký dážď, tak jsme zostali iba dvaja. To tu u vás oproti tomu nie je nič. Od Suchova už je lepšie počasie," vysvětluje mi Jaroslav Jurček s kolegou a mě pokouší mdloby při představě, že bych měl před samotným putováním vinohrady ještě zdolávat vrchol Velké Javořiny jako oni. Ještě se dozvídám, že kolegové od našich východních sousedů dnes očekávají ujetí celkem asi 140 kilometrů a už se musím chopit pravé pálenky ze Staré Turé.

„Dajte si s nami na zohriatie," nabízí mi přátelské přiťuknutí Jaroslav Jurček.

Z podia se už mezi tím line úvodní proslov pořadatelů akce.

„Prozatím jsme jen jednou silně promokli, ale jakmile jsme tehdy přijeli do Polešovic, už vysvitlo slunce. Proto doufám, že tomu tak bude i dnes," vzpomene na podobné rozmary počasí při svém proslovu starosta Uherského Hradiště Květoslav Tichavský, sám nadšený cyklista a pamětník této akce. A i přes vytrvalý deštík se před startovní čarou sešlo několik desítek cyklistů všech věkových kategorií.

„Malému je 26 měsíců a letos jej se sebou vezeme již podruhé," sděluje mi s úsměvem Jaroslava Štefaníková z Hluku a já se dívám na jejího synka, jak si spokojeně hraje v cyklovozíku za jízdním kolem. Závidíc jeho suché království se snažím ze sebe setřást kapky od deště, když tu mě vyruší angličtina. „Vyráží s námi mezi vinohrady 18 studentů, kteří jsou u nás na univerzitě v Ostravě na výměnném pobytu," vysvětluje mi Jan Šramota z Vysoké školy báňské, čemu Uherské Hradiště vděčí za to, že se na startovní čáru této cyklistické akce letos postaví také studenti z Rumunska, Španělska, Turecka či Jižní Koreje.

A to už zaznívají poslední výzvy k odjezdu. Pořadatelé skrz déšť snížili počet plánovaných tras ze šesti na čtyři.

„Je tady někdo, kdo chtěl jet okruh Dolním Poolšavím?" tázají se z podia a četné souhlasné reakce připravených cyklistů rozhodují o tom, že se nakonec pojede i tato trasa, o jejímž zrušení se původně také uvažovalo. I já se nakonec rozhoduji právě pro ni, a to i z toho důvodu, abych využil poslední možnosti projet se stezkou napříč Kunovským lesem ještě před tím, než se za několik dní uzavře a obsadí ji pracovní stroje.

Startovní výstřel dává krátce před desátou hodinou do pohybu i náš peloton a my stále ještě mezi kapkami deště vyrážíme směrem k vlakovému nádraží. Policista stojící v křižovatce má už zastavenou dopravu a umožňuje tak naší téměř třicetihlavé družině spanile projet křižovatkou. Náš průjezd vyruší jen netrpělivé zatroubení jednoho z taxikářů, stojícího v koloně. „Hele, tady někomu běží hodiny," komentuje situaci se smíchem promáčený cyklista vedle mě. Projíždíme Hradištěm, snažící se vyhýbat četným kalužím i příležitostným cyklistům, přejíždějících se svými nákupy směrem k domovu.

„Proboha co to je, co to je?" zvolává vyděšeně jeden z náhodně projíždějících mladíků na kole v úzkém průjezdu mezi zaparkovanými vozidly na sídlišti Štěpnice poté, co zjistí, že se k němu zezadu žene na tři desítky svižně jedoucích cyklistů. Ihned raději i s kamarády našemu peletonu uvolňují místo a odbočí mezi zaparkovaná auta. My se mezi tím postupně přesunujeme již v poměrně roztahaném útvaru po úzké lávce přes řeku Olšavu, kde nás k úplnému zastavení přinutí pomalu jdoucí starší pán, a za chvíli již přijíždíme k první zastávce tohoto okruhu. Je jím Slovácký sklep u Panského dvora v Kunovicích. Většina účastníků po zhruba sedmi kilometrech jízdy krátkou zastávku vítá a vchází do podniku, aby ochutnali první doušky vína a výborné vdolečky k tomu.

„Tady se krátce posilníme a jedeme dál. Další zastávka bude v Míkovicích," hlásí mi vedoucí tohoto okruhu Bohumil Nemáš. A zároveň mi prozrazuje, že o dalším průběhu této trasy se rozhodne až během samotné jízdy, neboť vzhledem k dešti není jistá průjezdnost všech úseků. Já krátce na to vycházím z vinného sklípku a s potěšením zjišťuji, že přestalo pršet. Sám se sice už na kole vracím zpět, ale pevně doufám, že o to víc se mezi vinohrady bude líbit všem ostatním, ať už jsou z Hradiště, ze Staré Turé či z Jižní Koreje.

Vyjížďka mezi vinohrady Uherskohradišťska odstartovala v sobotu 26. dubna v 9.30 hodin tradičně z Masarykova náměstí v Uherském Hradišti. Akci pořádá Městské informační centrum již od roku 2006. Jarní varianta této akce bývá symbolickým zahájením cyklistické sezony na Slovácku, její podzimní verze pak celou sezonu zakončuje. Podnik je ideálním propojením oblíbeného cyklistického sportu s regionálním vinařstvím a zároveň vhodnou příležitostí k poznání přírodních krás a pamětihodností regionu. Na Uherskohradišťsku bylo pro cyklisty původně naplánováno šest tras, které jsou pojmenovány podle některých odrůd vína (Stezky Blatnického roháče, Muškátu Moravského, Rulandského bílého), či regionálního místopisu (Stezky Dolním Poolšavím, Za Moravú a Stezka Velehradská). Délka cyklostezek měří od 26 do 66 kilometrů a cyklisti mohou mezi nimi většinou vybírat jak podle náročnosti, tak také i podle možných zastávek. Vzhledem k deštivému počasí však letos pořadatelé zrušili nejdelší trasu Blatnický roháč a rovněž tu nejkratší – Velehradská. K jarní verzi této akce se letos již popáté přidávají i cyklisté na Uherskobrodsku, kteří mohou vyrazit na některou ze tří tras – Stezku Komenského, Stezku Poolšavím a Vlčnovem a Stezku vinných búd. Od roku 2013 je akce Na kole vinohrady Uherskohradišťska součástí seriálu Krajem vína na Moravských vinařských stezkách.